Vandaag de dag communiceren we anders. Het liefst grenzeloos, flexibel uit te breiden, veilig, effectief en efficiënt. Daar waar de traditionele telefooncentrale nog grotendeels hetzelfde is gebleven, zijn er inmiddels tal van geavanceerde digitale oplossingen gekomen die een goed alternatief bieden.

Telefonie is een onderdeel van ICT en geen losstaand eiland. We schreven al eerder een blog over de zeven voordelen van VoIP voor uw onderneming, maar waar moet u op letten bij de zoektocht naar de juiste telefonie oplossing? In het digitale tijdperk lijken de mogelijkheden eindeloos of ziet u juist door de bomen het bos niet meer? Met onze vijf tips helpen wij u op weg.

1. Ga voor flexibel

Een oplossing die met uw bedrijf meegroeit? Traditionele telefonie oplossingen zijn vaak minder flexibel. Start u een nieuwe afdeling op of komen er twee nieuwe medewerkers bij, dan komt hier veel papier- en regelwerk bij kijken. Voordat u de telefooncentrale weer heeft ingericht zoals u hem wilt hebben, bent u een paar weken verder. Maakt u bijvoorbeeld gebruik van VoIP, dan heeft u deze zorgen niet. U schaalt gemakkelijk op- en af. Ook wanneer de zaken wat minder gaan, hoeft u zich dus geen zorgen te maken over uw telefoniekosten.

2. Ga voor duurzaam

Zoekt u een telefonie oplossing die nog jaren met uw onderneming meegroeit, zodat u klaar bent voor de toekomst? Of bent u juist op zoek naar meer functies en combinaties voor uw bedrijfsapplicaties? Dan loont het de moeite om de mogelijkheden van Unified Communications te onderzoeken. Deze technologie combineert functies als instant messaging, web conferencing, aanwezigheid, fax en voicemail. En sla VoIP niet over tijdens uw onderzoek, want daarmee heeft u een toekomstbestendige – dus duurzame – telefonie oplossing in handen.

3. Ga voor continuïteit

Bij een traditioneel netwerk zit u vaak ‘vast’ aan de locatie waar deze op aangesloten is. Maar vandaag de dag werken we veel meer onderweg, bij de klant of thuis. Daar past een telefonie oplossing bij die uw onderneming continuïteit biedt, zonder dat u daarover na hoeft te denken. VoIP, Vast Mobiel Integratie (VaMo), mobiele telefonie en Unified Communications zijn daar voorbeelden van. Altijd zakelijk bellen, met alle gewenste diensten, maar dan wel waar en wanneer u dat wilt.

4. Ga voor kostenbesparing

Traditionele telefonie gaat vaak gepaard met de aanschaf van hardware en langdurige contracten. Bij VoIP is dat niet het geval. Daarmee kiest u voor een flexibele, duurzame, schaalbare telefonie oplossing, zónder verplichte aanschaf van dure hardware. Een oplossing waarvan de capaciteit en mogelijkheden met gemak uit te breiden zijn. Zo bespaart u op uw telefoniekosten.

U hoeft niet meteen uw ISDN toestellen de deur uit te doen, want met behulp van ATA (een VoIP converter) kunt u het toestel hergebruiken. Heeft u een PBX-netwerk (privé telefoonnetwerk binnen het bedrijf) dat nog lang niet is afgeschreven? Onderzoek dan of het voordeliger is het systeem te upgraden. Bekijk wel samen met uw ICT partner welke functionaliteit er wel of niet werken én welke oplossing het beste bij uw onderneming past.

5. Ga voor de Cloud

De komst van breedband maakt ISDN overbodig, één van de redenen waarom KPN per 1 september 2019 stopt met de ISDN en de analoge telefoonlijn. Met een telefonie oplossing als VoIP heeft u uw telefooncentrale veilig in de Cloud. Dat maakt uw telefonie professioneel, flexibel, schaalbaar, grenzeloos, kostenbesparend en niet onbelangrijk; klaar voor te toekomst!

Bepaal voor uzelf wat het beste bij uw onderneming past. Wilt u meer weten over de verschillende telefonie oplossingen voor uw onderneming? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen u graag meer.