Eén jaar corona: het effect van de versnelde digitalisering in de zorg

07-06-2021

Het was al jaren een punt op de zorgagenda: de digitalisering. Maar niet eerder kwam deze ontwikkeling in zo’n stroomversnelling als vorig jaar, toen de coronacrisis zorginstellingen in rap tempo dwong om digitaler te werken. Een goede impuls? Eén jaar na dato maken we de balans op.

Zal het iemand verbazen dat de wereld in het coronajaar massaal digitaler is geworden? Nee, vast niet. We reizen minder, werken vaker thuis en leggen minder bezoekjes af. Deze ontwikkeling heeft de zorg een enorme impuls gegeven. Corona bood ongekende kansen voor het bieden van de juiste zorg op de juiste plek en de verdere ontwikkeling van eHealth. Dus niet meer heen en weer naar het ziekenhuis voor een spreekuur, maar gewoon thuis – vanaf de keukentafel.

eHealth
Telemonitoring, één van de manieren waarin eHealth wordt toegepast, nam bijvoorbeeld een hele vlucht. Sinds maart 2020 nam het aantal vragen voor beveiligde videoverbindingen tussen ziekenhuizen en naasten van corona-patiënten toe en groeide het aantal VPN-verbindingen voor thuiswerken (ICT&health). Ook startten in het voorjaar verschillende Nederlandse en Belgische ziekenhuizen met de digitale assistent van Caro Health, waarmee de druk op de poliklinieken verlicht kon worden. Dergelijke innovaties waren al langer in de maak, maar kregen zelden voldoende urgentie of budget. Dat is inmiddels een ander verhaal.

Digicoaches
Al die digitale innovaties moeten ook geïmplementeerd worden. En dat vraagt (vaak) om nieuwe digitale vaardigheden van patiënt én medewerker, die essentieel zijn voor duurzame implementatie. Vandaar dat het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport medio 2020 subsidies voor het opleiden van digicoaches in het leven riep. Zorgmedewerkers kunnen sindsdien door een extern bureau gecoacht worden tot digicoach. Zo worden niet alleen zijzelf digivaardiger, maar ook hun collega’s. Deze digicoaches leiden namelijk collega’s op, waardoor duurzame adoptie gewaarborgd wordt.

De keerzijde
Er zit ook een keerzijde aan de versnelde digitalisering in de zorg. Soms moeten innovaties zó rap doorgevoerd worden, dat belangrijke componenten worden vergeten. Deze ‘quick fixes’ zijn niet toekomstbestendig, dus het is goed om opnieuw naar haastig geïntroduceerde systemen of werkwijzen te kijken. Cybersecurity moet altijd en overal prioriteit krijgen.

Duurzame implementatie
Terugkijkend op het afgelopen jaar: waar valt er winst te behalen? Dat kan wat ons betreft in zowel databeveiliging als implementatie. Wees zelf scherp op de risico’s en laat je informatiebeveiliging altijd door een specialist checken. Onderzoek daarnaast eens of je digicoaches kunt opleiden en stimuleer al je medewerkers om hulp aan hen te vragen wanneer dit nodig is. Alleen zo kan zorg op de juiste plek geboden worden, dicht bij de patiënt!

Hulp nodig bij de implementatie van eHealth of andere digitale toepassingen in de zorg? We denken graag met je mee! Lees hier meer over wat we doen, of neem contact met ons op.

Meer nieuws

Endpoint security tegen cybercrime.
Endpoints: hét mikpunt van cybercriminelen
Nederlands Openluchtmuseum
Nederlands Openluchtmuseum
Accentzaal De Harmonie
Stadsschouwburg De Harmonie herbeleven!
Flexibele en stabiele automatisering bij Boomsma Shipping
ICT-specialist Rick en zijn boerenleven.
Gewoon Rick
Advies gesprek?

Advies gesprek?

Blijf op de
hoogte

Volg ons op LinkedIn