KPN stopt definitief met de beldienst ISDN 15/20/30. Tot 1 april 2022 is het nog mogelijk om hiermee te bellen, maar daarna is het toch echt tijd voor een overstap. Hoe zorg jij dat je bereikbaar blijft? Welke oplossing is de beste voor jouw bedrijf? We zetten het voor je op een rij! Hier lees je alles wat je moet weten voor de overstap van ISDN 15/20/30 naar VoIP.
Wat is VoIP?
VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Bij VoIP bel je niet meer via een analoge of digitale ISDN-lijn, maar via het internet. Daardoor ben je altijd bereikbaar op je vaste telefoonnummer: het maakt niet uit of je in de trein, thuis of op kantoor zit. Daarnaast zijn er nog veel andere redenen om over te stappen op VoIP. Zo is de gesprekskwaliteit bijvoorbeeld beter. En wat dacht je van schaalbaarheid en minder kosten?
Hoe stap je over naar VoIP?
Er zijn twee manieren om over te stappen naar VoIP. Maar wanneer kies je voor welke optie?
Optie 1: Hosted VoIP
Met Hosted VoIP telefonie staan jouw telefooncentrale en telefoonnummers op een veilige plek in de cloud. Hierdoor heb je geen dure centrale of server op locatie nodig om te bellen. In plaats daarvan bel je via een cloudcentrale die altijd up-to-date is. Doordat deze centrale niet gebonden is aan een vaste locatie, is het ook mogelijk om meerdere vestigingen met elkaar te verbinden. Als er internet is, is het mogelijk om te bellen. Daarnaast is bellen met Hosted VoIP vaak goedkoper dan een ISDN-verbinding. Het is namelijk een flexibel abonnement dat elke maand aangepast kan worden. Zo betaal je nooit voor aansluitingen die je niet nodig hebt én heb je altijd genoeg nummers beschikbaar voor al je medewerkers.
Optie 2: Hybride telefonie
Een tweede – vaak minder interessante – mogelijkheid is hybride telefonie. Het grote verschil met Hosted VoIP telefonie is dat er bij hybride telefonie nog een lokale telefooncentrale of -server on premise staat. Deze centrale maken we dan geschikt voor VoIP bellen. De telefoonnummers worden overgezet naar de cloud, waardoor je toch kunt bellen via internet. Vaak heb je hier wel te maken met hoge kosten voor service en onderhoud. Daarnaast is het minder schaalbaar en flexibel dan een Hosted VoIP-centrale.
Stap zorgeloos over
Wil je meer weten over moderne telefonie? Of heb je hulp nodig met de transitie van ISDN naar VoIP? Neem contact met ons op en we helpen je direct!