Twee jaar geleden kondigde KPN aan dat ISDN1/2 per 1 september 2019 niet meer beschikbaar is. Nu deze dag steeds dichterbij komt, merken wij dat er onder bedrijven nog veel onduidelijkheid is over de consequenties hiervan. In deze blog legt Sander Foekema, VoIP Engineer bij Accent, uit wat het verdwijnen van ISDN betekent en hoe VoIP een goed alternatief kan zijn.

Ondersteuning ISDN verdwijnt

ISDN is een traditionele techniek die begin jaren ’90 is ontwikkeld. Nu KPN heeft aangekondigd hiermee te stoppen, kan dit gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van uw organisatie. “Ik merk dat er nog veel onduidelijkheid is bij onze klanten, vooral omdat ze op verschillende manieren worden geïnformeerd”, vertelt Sander. “Dat ISDN stopt betekent niet dat bedrijven per direct niet meer bereikbaar zijn, maar er is wel degelijk een risico aan verbonden. Je kunt namelijk na 1 september gewoon blijven bellen, maar er is geen ondersteuning meer. Op het moment dat er problemen zijn, staan bedrijven dus eigenlijk met de rug tegen de muur.”

Waarborgen bereikbaarheid met VoIP

Om de bereikbaarheid na 1 september te waarborgen, hebben organisaties twee opties. “Ten eerste is het mogelijk om het volledige telefoniesysteem te vervangen door VoIP”, licht Sander toe. “Dit is het moment om te bepalen of het huidige telefoonsysteem nog aan de eisen voldoet. Zo niet, dan is de volledige overstap naar VoIP een goede optie.” Heeft u een goed werkende telefooncentrale die nog niet is afgeschreven? Dan is er ook een tussenoplossing mogelijk. “Wij kunnen er een apparaat tussen plaatsen waardoor de centrale behouden blijft, maar ISDN-signalen worden omgezet in internetsignalen. Zo kunnen organisaties bellen via internet en tegelijkertijd de investering laag houden.”

Hosted VoIP van Accent

Heeft u geen tijd of niet de juiste kennis in huis om uw telefonie zelf in te richten? Het datacenter van Accent is optimaal ingericht voor het leveren van betrouwbare Hosted VoIP. Hierdoor kunnen systemen snel worden opgeleverd en waarborgt u de bereikbaarheid van uw organisatie. “Als organisaties willen overstappen in verband met het wegvallen van de support van ISDN, dan moet dat wel op korte termijn gebeuren”, zegt Sander. “Wij kijken graag samen met organisaties wat de opties zijn en wat slim is. De belangrijkste vraag die bedrijven zich vandaag nog moeten stellen is ‘hoe belangrijk zijn telefonie en bereikbaarheid voor mij?’. Of het nu om een garage, tandarts of grote bank gaat, de gevolgen kunnen voor iedereen heel groot zijn!”

Heeft u al de juiste maatregelen getroffen? In deze blog geven wij 5 tips voor de zoektocht naar een nieuwe telefonie-oplossing. Laat u inspireren of neem direct contact met ons op om de opties te bespreken.

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter