Yakult

Almere

Sinds 2019 verzorgen we met veel plezier de cloud-telefonie binnen Yakult Europe. Dit doen we samen met ons aanspreekpunt en Technical Officer Emile Cornelisse. We gingen met hem in gesprek over zijn functie en onze fijne samenwerking! 

IT als hobby

Van oorsprong is Emile bedrijfseconoom en hij werkte voorheen bij een grote woningcorporatie, met woningen door heel Nederland. Emile: “Ik hield mij hier bezig met verhuur- en bewonerszaken, maar was ook altijd het onofficiële aanspreekpunt voor collega’s met vragen over computers. Op een gegeven moment ontstond de behoefte om een netwerk aan te leggen en ik werd hierbij betrokken. Mijn functie werd steeds meer IT-gerelateerd en in 1999 besloot ik volledig over te stappen en van mijn hobby mijn beroep te maken.” 

Japanse zuiveldrank

Emile ging zijn droom achterna en startte bij Yakult: een Japanse zuiveldrank, die in 1935 voor het eerst werd geproduceerd door wetenschapper dr. Minoru Shirota. Inmiddels drinken veertig miljoen mensen dit product dagelijks, in veertig verschillende landen. In Nederland is het sinds 1994 op de markt, uiteraard met dezelfde missie: bijdragen aan een goede gezondheid. 

“Ik zag een advertentie in de krant dat ze iemand zochten bij Yakult Nederland. Inmiddels zijn we ruim twintig jaar verder en val ik onder Yakult Europe. Mijn werkplek is overigens nog steeds hetzelfde, ik zit op exact dezelfde plek. Yakult is een heel maatschappelijk betrokken organisatie, met hart voor de medewerkers. De Japanse cultuur, waarin je niet over privézaken praat, is eigenlijk steeds minder voelbaar. En er ontstaan allerlei mooie initiatieven, zoals een heel orkest dat namens ons optreedt in een ziekenhuis, vanwege het belang van een gezonde geest.” 

ICT-partners

Als Technical Officer is Emile verantwoordelijk voor het IT-landschap van Yakult Europe. “Dit doe ik samen met mijn collega Arnold. Uiteraard is onze IT Manager Maaike uiteindelijk eindverantwoordelijk. Maar Arnold is het aanspreekpunt voor desktop en mobiele telefonie, ik voor servers en infrastructuur. 

Zo controleer ik continu of het aan de interne wensen voldoet en schakel ik veel met de partners die dit voor ons regelen. Aangezien wij zelf generalisten zijn, hebben we soms wat specialisme nodig. Onze ICT-partner in Alphen aan de Rijn beheert ons netwerk en Accent verzorgt onze telefonie.” 

Cloud-telefonie

In 2014 paste Yakult het IT-beleid aan: cloud first! “Vier jaar later zagen we dat onze interne telefooncentrale aan vervanging toe was. We spraken met verschillende ICT-partijen over de mogelijkheden en de oplossing van Accent sloot het beste aan op onze wensen. Dit had bijvoorbeeld te maken met de optie van een gehoste omgeving en natuurlijk speelden de kosten ook mee. 

Accent gaf de doorslag met het licentiesysteem van 3CX, waarbij je enkel betaalt voor het aantal gesprekskanalen in plaats van het aantal werkplekken. Ook kenden we de ICT-specialist al, omdat zij sinds 2017 onze mobiele telefonie verzorgden. 

Inmiddels bekijken we ook of we andere kantoren in Europa kunnen aansluiten op de cloud-telefonie van Accent. Zo is onze vestiging in Duitsland al aangesloten en dit bevalt erg goed. Collega’s die daar vanuit huis werken kunnen gewoon mobiel bellen met een vaste lijn. Waarschijnlijk gaan we dit in Engeland en Ierland ook implementeren.” 

Integratie Microsoft Teams

“De samenwerking met Accent loopt zeer voorspoedig. Ze schakelen ook goed met onze andere ICT-partner die ons netwerk beheert. Binnenkort wordt dit helemaal vernieuwd, wat weer invloed heeft op de koppeling met de 3CX-centrale. Het is fijn dat zij hierover rechtstreeks communiceren en dat ik hier niet steeds inefficiënt tussen hoef te zitten. Ook over mijn contactpersoon ben ik erg te spreken. We zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben aan een half woord genoeg. 

In 2023 willen we graag een integratie tussen 3CX en Microsoft Teams creëren, zodat we één interface hebben om te bellen. Accent heeft ons al laten zien dat dit mogelijk is, dus dat is een mooie volgende stap!” 

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van ICT? Laat het ons vooral weten, we helpen je graag! 

Onze opdrachtgevers

Koninklijke Damstra Installatietechniek
Koninklijke Damstra Installatietechniek Driezum
P. de Vries Installatietechnieken Leeuwarden
Klantcase Kwant Controls: ICT door Accent.
Kwant Controls Sneek
Sappé Joure
Jan Stuve, oprichter van Connecting Hands: zorginstelling en opdrachtgever Accent.
Connecting Hands Leeuwarden
Nederlands Openluchtmuseum
Nederlands Openluchtmuseum Arnhem
CIZ Utrecht
Kanker.nl
De Harmonie Leeuwarden
VMI Group Epe
Boomsma Shipping Sneek
Akiet Automatisering Sneek
Accelent Grou
Blom Interieurs Sneek
Total Wall Sneek
Breuker Telemarketing Scharnegoutum
Buro360 Leeuwarden
Adviesgesprek?

Adviesgesprek?

Blijf op de
hoogte

Volg ons op LinkedIn