Het ‘echte schrijven’ verdwijnt, we appen en e-mailen steeds meer, maar bellen is voor altijd. Het brengt meer ‘emotie’ en geeft vaak een directer en gerichter resultaat. Stem en intonatie doen veel meer dan een paar woorden op papier. Of we dat nu met een vaste telefoon, smartphone of online doen, bellen is persoonlijker. In dit interview vertelt Sander Foekema u alle ins en outs van Online Telefonie en Bring Your Own Device (BYOD) in 2019.

Online Telefonie en BYOD in 2019 met Sander Foekema, ICT Professional bij Accent

Flexibel én virtueel samenwerken

De ontwikkelingen gaan razendsnel. Toch blijven sommige verwachte trends uit. Tien jaar geleden voorspelde men bijvoorbeeld dat het nu wel klaar zou zijn met vaste telefonie, maar niets is minder waar. Sander: “We verkopen nog steeds heel veel vaste telefoons, die gecombineerd worden met smartphones. En dat kan ook gewoon, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Unified Communications. Deze technologie zorgt ervoor dat we efficiënt en effectief met elkaar communiceren, ongeacht vanaf welk device. Dat kan dus prima een combinatie van een vaste telefoon en Android of Apple smartphones zijn.”

Investering in type telefonie verschuift

Waar men voorheen nog hele telefooncentrales aanschafte, inclusief bijbehorende hardware, zien we nu de verschuiving naar eigen apparaten. Het Bring Your Own Device-beleid. Bijna iedereen heeft een eigen smartphone, dus waarom zou u daar geen gebruik van maken? “De vaste telefoon heeft vaak maar één doel, maar met een smartphone kunt u veel meer. De mogelijkheden worden uitgebreid. Het is de uitdaging om alle systemen aan te laten sluiten op de bedrijfscentrale. Daar is men – onterecht – nog wel eens huiverig voor. Met behulp van een telefonie expert is dat namelijk zo geregeld,” legt Sander uit.

Bring Your Own Device – zie geen bergen, maar mogelijkheden!

Het is niet de bedoeling dat we in onmogelijkheden denken, maar juist in mogelijkheden. Dat maakt het ondernemen ook een stuk makkelijker én leuker. Sander vertelt: “Een speciale app zorgt er bijvoorbeeld voor dat de mobiele telefoons van werknemers onderdeel worden van de bedrijfscentrale. Een mooie oplossing voor het ‘probleem’ dat men vaak ziet als we het over BYOD hebben.”

BYOD is gemakkelijk voor de klanten én de medewerkers

De klant ziet (wanneer u hem belt) het bedrijfsnummer en belt dat nummer ook wanneer hij iemand wil spreken. En uw medewerkers hoeven niet bang te zijn dat ze in hun vrije tijd privé gebeld worden. Zo houdt u als eigenaar ook controle over gesprekken. “Gaat iemand met vakantie, dan staat de werkmobiel vaak uit en loopt u mogelijk business mis. Maar nu belt men gewoon via de bedrijfscentrale, zodat ze bij de receptie of een collega terechtkomen.” Zo’n app moet men natuurlijk wel (leren) gebruiken en dat vergt wat uitleg en oefening. “Niet onbelangrijk, want daar valt of staat het BYOD-beleid mee.”

Wilt u meer weten over BYOD, Unified Communications of één van onze andere telefonie oplossingen? Stel dan hier uw vraag!